Monday, January 7, 2013

Alang

Kalau tanya siapa yang paling aku rindu sekarang, jawapan dia arwah nenek aku.

Fakta, aku ada 3 nenek. 2 belah Abah and 2 belah Mak. 2 nenek yang belah Abah dah takde. Nenek 1, nama Zaharah. Tak pernah jumpa langsung sebab die meninggal masa lahirkan Paksu aku. Nenek 2 nama Salmah. Nenek 3 nama Jamiah. Alhamdulillah ada lagi dekat kampung sana, cuma condition je tak berapa sihat.

Aku sebenarnya rindu nenek 2, atau aku panggil dia Alang je. Cucu lain panggil Wan Alang. Dia adik pada nenek 1. Orang kata salin tikar, bila atuk dah kahwin dengan kakak, pastu bila kakak takde atuk kahwin dengan adik. Jadi nenek tiri la sebenarnya Alang ni, sebab dia muda sikit dari nenek-nenek kawan-kawan lagi so kita memang ngam gila babeng punya.

Abah garang gila-gila dulu. Ngeri betul nak kenang masa kecik tang Abah punya garang tu. Aku kalau kena hambat, laju je lari rumah Alang. Kadang-kadang siap angkut kain baju, masuk beg plastik Sogo yang paling besar lepas tu pergi rumah dia. Kemain kecik-kecik dah pandai rebel macam tu, siap nak lari rumah lagi.

Nanti Alang dengan Atuk akan hantar balik aku balik rumah. Atuk dah la bertongkat, slow je jalan. Seksa dah aku dengan Alang nak jalan slow-slow angkut beg plastik sogo tu. Masa datang lari tu takde la rasa berat kan, bila nak balik terus beban jadi dia. Abah ni jenis respect orang tua sangat-sangat. Dia kalau Atuk marah dia diam je. Ini lah sifat Abah yang tak turun dekat aku. Masa tu Atuk adalah hero, walaupun bertongkat. Lepas tu Alang kuat bebel kat Abah, perghh aku suka betul sebab rasa ada orang back up. Tapi hebat yang tak berkekalan. Lepas je dorang balik, aku kena hambat lagi. Hailaaa nasib nasib.

Alang ni sebab muda sikit, dia gagah gila. Rumah kita dengan masjid agak jauh sikit. Tapi dia relax betul hari-hari jalan kaki pergi masjid. Pastu nanti mesti ada je orang kampung bagi tumpang. Bohong la kalau takde yang kenal dia. Kadang-kadang kalau dia nak ke bandar jauh sikit, dia berdiri je tepi jalan lepas tu tahan-tahan je kereta orang. Ajaibnya orang mesti bagi tumpang. Gila punya skill nak buat kawan. Sekarang, kau pergi la tahan kereta mana-mana, memang tak selamat la.

Zaman kecik, aku kalau mintak something kat Abah susah nak dapat. Kadang-kadang aku tak sabar, Abah kata nanti tapi aku nak jugak. Pastu pergi mengadu dekat Alang, sekejap je terus dapat. Bahagia betul. Tapi bila malam Abah hambat lagi sebab sesuka hati je aku memintak-mintak. Dulu-dulu, bila ada crush dekat sape-sape selamber jugak cerita dekat Alang. Dia takdela beriye dengar, tapi aku ni yang pentingnya ada tempah nak meluah. Seronok.

Alang ni jugak kaki jalan. Dulu zaman ktm komuter baru start. Asal hujung minggu je pergi jalan. Pagi-pagi selalunya Alang kena datang rumah aku kejut aku bangun sambil minta permission Abah, kalau nak suruh aku cakap memang payah nak dapat. Nanti dah siap-siap cantik-cantik, kita jalan kaki tunggu tepi jalan. Tahan mana-mana kereta nak tumpang pergi stesyen ktm. Destinasi kegemaran adalah Seremban, yang paling hujung sekali. Makan A&W, jalan sikit dekat taman belakang tu. Lepas tu pergi A&W balik sebab nak tapau, then baru balik.

Lepas aku start sekolah menengah, Alang selalu sakit. Pergi ubat sana sini, last-last doktor cakap ada cancer. Kena operate, buang ape ntah dalam perut. Lepas tu kena buat kemoterapi, nanti rambut gugur, badan kurus, perut pun dah bertebuk. Hari-hari kena cuci. Bau dia tak bape nak best. Alang masa ni tidur rumah aku, dalam bilik aku. Aku tak suka, sebab aku kena tidur lantai. Lepas tu bila bangun nanti bau. Haihh tak boleh nak cerita banyak dah. Sebak.

Rindu sangat. Masa kecik dulu aku pandai sekolah. Tiap tahun dapat hadiah. Masa lepas PTS dulu kemain die canang 1 kampung. Bangga dia bawak aku pi masjid dok heboh kat semua. Sekarang, bila dapat diploma, degree aku mesti sebut kalau Alang ada mesti best. Haritu bertunang pun rasa macam tu. Ni nak kahwin dah, lagi la. Alang paling suka pergi kenduri kahwin. Tolong rewang. Kat rumah dia banyak periuk, pinggan mangkuk. Dulu-dulu tak de caterer, semua gotong royong, nanti orang kampung datang pinjam kat dia. Aku jadi tukang kira pinggan tengok cukup ke tak.

Adoi sedih betul ha. Aku tulis ni dalam komuter, bangla depan ni sah-sah pelik tengok aku dok kesat mata. Tak daya jugak aku nak cerita lagi ni. Mau meleleh beriye. Nak baca balik atas ni pun tak sanggup.

Doakan arwah Alang tenang dekat sana.

Al-fatihah

:')
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

No comments: