Monday, April 15, 2013

dilema

Kurang 2 minggu lagi. Aku gigih kerja lagi minggu ni. Dilema entah ini minggu terakhir kerja atau akan ada lagi minggu mendatang. Esok last day kena bagi decision. Sampai sekarang belum buat keputusan. Aku tak tahu apa yang diperlukan seorang isteri dan bakal ibu (insyaAllah) dalam bidang kerja. Yang aku tahu aku nak jadi kaya, maksudnya senang untuk bantu Mak Abah, senang untuk belanja sendiri, senang untuk semua. Tapi nak mendapat senang ni apa yang aku nak kena buat? Merangkak dari bawah kerja dekat any company yang offer gaji lagi best, atau melompat dari company ke company yang mana offer gaji best jugak, atau merantau cari company yang ada environment yang best gile, atau duduk diam-diam dekat sini. Atau pilihan paling terbaik duduk rumah doakan si suami jadi kaya supaya tempias dapat dirasai bersama. Dan obviously pilihan terakhir bukan pilihan terbaik sebenarnya. Dilema yang aku bawak dekat seminggu. Harapnya menjelang esok pilihan yang dipilih tu pilihan terbaik untuk kita semua.

Soal kahwin. Ahh Pak Najib suka-suka je nak buat pilihanraya dikala aku nak kahwin. Huru hara hidup aku bila dapat tahu. Konfrontasi dengan abah secara jauh, nasib jauh. kalau bertekak depan-depan lagi meraung meraban jadi dia. Lepas fikir banyak dan tak berapa nak panjang sebab masa suntuk jadi kita semua sepakat nak tukar date. Iyelah bayangkan la nanti kawan-kawan semua balik kampung, pulak ini first time masing-masing nak mengundi. Semangat la semua orang nak pangkah kertas undi. Ditambah lagi dengan sedara mara yang aktif dalam hal ni. Alahai sendu lah majlis tu nanti. Nak tak nak aku push Abah suruh tukar date.

Dikala majlis makin dekat ni la macam-macam dugaan datang. Gerun nak jadi dewasa ni. Keputusan bukan lagi pasal nak makan nasi lemak atau nasi ayam, yang mana tak kisah mana nasi pun kau pilih akan buat kau kenyang. Ini pilihan yang kalau kau salah pilih mungkin nasi putih pun kau takkan dapat. Faham?


2 comments:

HazeL said...

dah buat pilihan?

Ika D said...

dah. kite fikir long term la. doakan jela yg tbaik.