Monday, November 2, 2015

Cuba

Tanggungjawab sekarang ni taklah susah mana. Tapi bila semua mai serentak nak attention tu boleh tahan sebak gak aku. Utamakan yang utama. Allah. Cuba la. Walau kadang macam payah. Aku serabut kerja tak sudah ni. Ibadah kan. Cuba jugak. Ustaz cakap kau kalau kata kerja nak cari rezeki untuk keluarga maknanya tak power mana la. Sebab orang bukan islam pun ada yang mindset gitu. Niatkan cari kerja untuk tujuan hidup akhirat sekali. Ibadah. Dah la satu pertiga hari dekat office, kalau kata ibadah khusus macam solat tu berapa minit sangat kita buat. Mana nak datang saham akhirat. Maka kerja itu ibadah. Kalau kerja itu ibadah memang menggunung saham akhirat. Fuh memang kaya pahala. Cuba kerja dengan ikhlas, sabar. Yela aku cuba. Pahala. 

Antara mende yang kena alert lagi bila kerja jangan tipu. Inilah payah sikit. Tipu masa selalunya. Aku akan pergi pam 2kali sehari kat office. Satu sesi pun makan lebih setengah jam. 2 sesi dah satu jam. Jadi gaji dah dibayar tak ikut usaha kerja. Maka gantilah. Hmm aku cuba jugak. Ada masa aku susah nak ganti sebab nak balik awal. Nak skip lunch memang mustahil sangat. Jadi ni bila kerja lebih masa aku tolak jela masa aku pam tu. Takde lah claim. 

Dan satu lagi. Hal benefit yang office offer  ni lah. Selalunya optical la. Selamber claim pi beli raybam. Kawtim dengan kedai tu suh tulis dummy resit. Allah. Takpun medical claim tu, dah tulis pregnant punya hal takleh claim tapi selamber jugak claim. Aku tak cakap aku, tapi ramai buat gini. Yela kita rasa iti hak kita, tapi kalau dah ada klausa kata jangan maka bagi aku gugur la hak tu. Alert la. Mana-mana boleh tahan kita tahan je. 

Cakap pasal ni memang banyak mende la. Gune telefon office untuk personal matter, pakai komputer office waktu bekerja baca baeutifulnara. Hmm susahkan nak betul-betul beribadah. Ustaz cakap kita ni mujahadah. Tinggalkan dosa yang kita sayang. Mula-mula memang susah. Lama-lama insyaAllah. Setan jangan bagi dekat lama. Macam lalat, kalau dia hinggap kita kena halau. Kalai tak halau dia bawak penyakit. Kang dah sakit susah nak ubat. 

Sambil aku busy tadi masuk otak jugak apa ustaz cakap. Tapi tula aku bukak youtube guna wifi office. Ironi kan hidup ni. 

No comments: