Monday, December 21, 2015

Entering 9 bulan

Maryam dah nak 9 bulan , baru terer merangkak, baru tumbuh gigi, baru pandai duduk sendiri. Dan dia tinggi dan besar, 8.9kg dengan 73.5cm. Macam bapak dia la. Masa dia 3 bulan, aku ada sikit gelabah apesal kau tak pandai meniarap lagi ni nak. Tapi dengan keadaan lengan sado so paham la kenapa. Aku ada banyak concern dengan dia punya perkembangan gerakan. Camne nak cakap ntah. Walaupun apa yang penting dia sihat, aktif tapi mestilah jadi mak ada sikit-sikit bau kerisauan. Last month ada jumpa paed nak ambil vaksin pneumococcal, aku tanya ok ke dia dah 8 bulan tapi tak merangkak lagi tapi baru terer mengesot. Doctor cakap takpe sebab crawling and creeping both bagus untuk baby. Dua-dua buat segala motor sendi urat bergerak. Takyah nak risau orang cakap baby skip part merangkak tu tak bagus, asalkan dia dah creeping. Pastu Alhamdulillah sekarang dah boleh merangkak, memanjat dan dah tentu pandai menyepah. Tang gigi, aku tak kisah lambat. Sebab aku ada teori lambat tumbuh gigi akan buat gigi lambat rosak. Hahaha. Plus lambat sikit aku rasa sakit bagi susu. Last 4 days, Raihan yang perasan gigi die dah tumbuh. Dia punya excited lain macam. Sebab dia cakap 1st time dia yang perasan dulu perkembangan Maryam. Lol.

Cakap pasal pneomococcal, kitorang pergi KPJ Rawang. Sebab dok delay je, Maryam hanya perlu 3 kali jab je. Kalau pergi sebelum 6 bulan akan dapat 4 dos. Vaksin ni agak mahal kan, tapi since company cover so ambil jela. Kuikuikui. Nak dijadikan cerita, aku print GL dah tapi tertinggal dekat office. So kena guna cash dulu. Total kena bayar untuk vaksin tu campur ubat demam paracetamol oren tu hanya RM197. Murah aku rasa. Sebab aku baca selalunya 200 lebih ada yang sampai 300. Mungkin sebab kita guna cash kot. Ada kawan bawak GL company memang kena cas lebih setangah kali ganda lagi. Ataupun 1st jab memang murah. Tapi sesiapa yang rasa nak ambil vaksin tu pergi la KPJ Rawang sana. Paed Maryam doktor Sharifah, sangat sopan dan baik. Lagi sorang doktor Koh kot tak silap, ok jugak sebab dulu Maryam consult jaundice dengan dia. Hospital baru dan tak ramai patient.

Maryam ni so far untuk kitorang budak yang senang adjust. Ke sebab dia anak aku so aku cakap camtu. Entah la kan. Pulak anak baru sorang. Haha. Setakat ni malam tidur elok, ada 3 kali je yang dia nak mainnnn taknak tidur. Tapi kalau sumbat susu, tutup lampu, on aircond confirm mamai sekejap je. Untuk bangun tengah malam pun takde, kecuali bangun sebab nightmare monster kejar dia kot. Pesen yang ni aku kena bangun jugak la pastu peluk kuat-kuat sampai dia sedar. Dan, aku rasa dengan budak kecil ni kena rajin bercakap kot. Contoh, malam ni nak tidur awal, dari semalam lagi dah kabor esok balik rumah tidur awal tau. Pastu kang mesti punya dia lalok awal. Sama la kalau nak pi jalan ke apa. Naik flight contohnya, 1st time boleh tahan panik jugak aku. Sebulan awal aku dah cakap nanti dalam flight tidur tau. Alhamdulillah lah dah 2kali naik memang time nak take off dengan landing je sure tengah sedap susu pastu tidur. Journey sejam dua bole la kan. Yang berjam-jam tak pernah try lagi. Haha. Tapi yang selalu aku amalkan adalah bercakap dengan dia apa yang bakal jadi la. Dan doa serta tawakal jugak la.

Bab makan pun senang, semua kita sumbat semua makan. Alhamdulillah takde allergic pape lagi. Mak je kena rajin. Cakap pasal rajin aku haritu beli electric lunch box. Sebab nak pi jalan, Maryam aku bagi nasi, so payah sikit nak masak kan bila jalan. Pasal dia guna brown rice yang dah aku proses so nak bagi nasi putih biase tu macam nanti dulu la. Mula-mula gagal jugak aku guna mende alah tu, sekarang setiap malam guna. Dah takde masalah nak duduk dapur kacau nasi dia bagi tak hangus. Aku beli RM60 tapi kat lazada ada lagi murah. Siap ada yang bertingkat-tingkat lagi. So far sangat membantu. Tang makan pun aku selalu bagitahu jugak apa yang dia makan haritu, dan esok lusa makan apa pulak. Selalu kalau makanan baru suapan pertama muka memang pelik. Tapi saiko je cakap sedapnyaaaaa nyum nyum nyum. Pastu sure menganga lagi. Dan kitorang amalkan dia makan sekali kat meja. Invest beli baby bud yang boleh attach kat kerusi kan haritu, nampak la dia selera makan. Aku pernah suruh kawan aku buat mende same kat anak dia, bagi anak makan masa bapak ke mak makan sekali, mesti dia mau makan. Alhamdulillah jadi jugak. Dan dan masa makan aku tak bagi mainan. Kalau kau pernah tengok cerita korea, the return of superman tu, yang triplet punya part aku paling suka. Dorang makan sangat sopan, sangat kemas. Disiplin dia tinggi betul. Terer mak pak didik. Aku tengok dari dorang kecik, yang aku perhatikan, mesti akan makan dekat dapur, duduk atas baby chair. bila anak dia dah pandai pegang dia bagi anak dia suap sendiri. Apron/ bip jangan lupa. Kitorang cuba. Anak baru sorang kan. tengok jauh mana pergi dia. Hahaha.

Dia punya menu dah makan sayuran dan buahan pelbagai jenis. Binatang baru bagi ikan bilis dan ayam.  Tengah tunggu turn nak selit ikan tapi bagi laluan kat telur dulu. Telur ni kena bagi sebab nanti jab yang setahun tu ada apa ntah yang macam telur. So nak tengok reaction dia tu allergic camne. Aku nak pecah kepala jugak google macam mana nak masak telur untuk anak. Tapi Lya cakap rebus je, bagi kuning dulu, pastu putih pulak. Ikut 4 days rules. Aku plan nak campur je dengan bubur. Berak confirm lagi busuk. Haha. Oh Maryam berak hari-hari. Sebab aku selitkan puri buah untuk dia hari-hari. Bagi lawas. So Alhamdulillah tak de sembelit ke apa. Cuma drama berak keras dah pernah lah. Sedih tengok gaya meneran macam nak beranak.

Demam. Dah 3 bulan jugak asal nak beralih bulan temperature dia akan naik sikit. Tapi bukan demam teruk melepek. Kitorang pernah sekali bawak pergi klinik sebab itula 1st time pastu stock ubat apa semua takde. Tapi selalu demam sehari ja. Hormon bertukar mungkin. Anak dara kan. Kitorang lap-lap badan dia, pakai baju nipis-nipis. Alhamdulillah la walaupun demam tapi makan, susu semua ok. Pastu magic la sikit bila dah pandai merangkak dengan tumbuh gigi ni takde demam clingy pulak. Sebab demam dah mai in advance kan. Batuk selsema pun jarang teruk. Bila sampai part dia nak susu pastu berbunyi semacam je kena rajin buat percussion. Dan, aku sangat recommed minyak nama habasyi oil 99. Selalu aku sapu kat dada, belakang badan dengan hidung dia before tidur. Tengok ok je, batuk selsema jadi tak melarat. Aku pun haritu sapu kat hidung masa selsema, elok pulak. Range harga dalam Rm40-45 kot.

Kitorang tak guna minyak telon ke apa. Sejak lahir lagi Maryam guna minyak 7g. Bau lemon yang menyegarkan. Guna sikit je sebab bau dia dah sedap. Serasi la untuk dia sebab tak pernah kembung perut lagi. sapu kat celah-celah sendi, tapak kaki dengan perut. Dulu harga sebotol rm13, la ni dah naik 15-17 kot. Hampeh jugak. Tapi jimat sebab 1 botol kecik tu tahan sebulan lebih jugak. Aku ada jugak beli minyak bayini tu pasal ada kawan kata anak dia pakai minyak tu pastu tak pernah berkahak langsung. Tapi mak aku tak suka, tak wangi dia kata. Haha.

Maryam sangat kuat bepeluh dekat kepala. Tanya paed, dia cakap itu normal. Baby pnya metabolisme rate sangat tinggi. Dan kelenjar peluh dorang ni paling aktif dekat kepala, tapak kaki dan tapak tangan. So sooner or later bila body dah develop lagi, kelenjar peluh area lain pun akan aktif. Nanti dah takdelah peluh kuat sangat kat kepala. No wonder la kaki dia cepat sejuk. Dan haritu ada time Maryam ada banyak taik mata. Tapi tak sakit mata. Doktor cakap, itu sebab ade salur yang sambung mata dengan hidung terblock. Hish aku tak paham sangat tapi masa tu yang aku paham, die berhingus, pastu ade salur tersumbat pastu keluar kat mata. Haha. Aku iyekan je, sebab memang masa dia banyak taik mata tu masa die punya hidung tersumbat.  Nanti rajin-rajin la google lebih lanjut.

Susu, masih dengan susu ummi sepenuhnya. InsyaAllah cuba sampai 2 tahun. Walaupun aku macam nak pregnant lagi. dan orang cakap kalau pregnant tak elok susukan anak. Tapi kita tengok jela. Milkbooster? makan je apa nak makan. dan paling penting positif. Aku tak kaya susu tapi cukup untuk Maryam. Stok die memang sebulan je. Aku malas nak fikir makan itu susu banyak, makan ini susu sikit. Yang aku tau kau pam ada la stok, kau tak pam mana nak dapat stok. Dan aku tau target aku sehari kena bawak balik lebih 10oz. Haha sikit je kan. Tapi kang letak target tinggi-tinggi tak dapat aku kecewa. Selalu sesi pertama dah bole achieve target dah. Pastu pandai-pandaila adjust benchmark sendiri. Kau bukan bertanding dengan manusia lain pun. Kalau hari kerja memang aku akan cuba wajibkan pam at least 2kali sehari. Tang nak bagi susu ni memang mindset kita paling penting.

Percayalah, tak semua tips ni menjadi. Haha. Ada je masa aku rasa nak lambung-lambung je anak aku tu. Ada je masa rasa nak tangankan je dia. Aku dah kata jangan, tapi dia buat jugak. Oh dan Maryam sangat suka memekik. Dia punya cara approach orang adalah dengan menjerit. Kuat gile nyaring gile. Kat rumah takpe. Bila keluar makan aku menggelabah jugak. Lagi-lagi bile keliling senyap je kan. Kalau aku sorang lagi aku panik. Kalau ada Raihan dia lek lagi. Budak biase la dia kata. Ni pun aku selalu cakap jangan jerit tapi setakat ni tak jalan. Haha. Dann Maryam suka menjilat. Dia bukan jenis baby yang pegang or kutip pastu masuk mulut. Tapi die pesen menjilat. Blerghhh. Belum study lagi camne nak buat tang ni.

So far so good la kot. Sebab bila bole rasa nak anak lagi aku rasa being parents is not that bad. Syukur la dapat suami dengan family supportive agaknya. Hari-hari learning process. May Allah bless us all. InsyaAllah. 


1 comment:

Lya said...

Weii jgn fitnah aku.. Aku ckp kasi telur putih je kuning jgn lg.. tp kalau kau dah kasi maryam telur kuning n dia tak gatal mmg dia x allergic la tu. Tahniah