Wednesday, December 23, 2015

Jaga cucu

Sejak jadi mak-mak ni hati cepat betul terasa. Kes mak bunuh diri haritu, headline news kabor sebab tak dapat nak susukan anak. Hamboi sangat. Meluap-luap api kemarahan. Sebab kes tu aku terus hide certain people dekat facebook sebab malas nak layan api kemarahan. Dan sekarang ni tetibe muncul balik petikan yang katanya kalau suruh mak pak jaga anak kita, dikira derhaka. Surprisingly ada jugak kawan aku yang berasa aku telah mengorang gajikan mak abah suruh jaga Maryam. Danggg.

Yela manusia kan, kepala otak lain-lain. Mende ni kalau nak cakap niat kita bukan nak upahkan dorang, tapi orang ada je nak balas balik. Dia kata kenapa tak hantar taska, kenapa tak berhenti kerja la. Memang duit rumah kereta semua orang tu yang bayarkan. Haha. Mulut orang.

Senang cerita jaga hubungan kau dengan tuhan, dan hubungan kau dengan mak pak kau dah. Buat semua hal clear habis. Tanya betul-betul terang-terang, betulke nak tolong jaga. Aku haritu, zaman bersalin masa tu heboh dok kes nenek lambung anak, haha camne ni. aku nak bagi nenek jaga anak aku. Nampak tak? sama kes je macam orang nak hantar anak pi taska, tapi ada kes dera pula. Sedang mak sendiri pun dera anak ini pulak orang lain. So mungkin masa ni mak pun rasa tak sedap nak bagi orang jaga cucu maka dia sendiri rela nak jaga. Rezeki kami la tu. 

Dan aku pun, awal-awal lagi masa dah tau pregnant terus registerkan Maryam dekat taska sini, tapi sebab dah full so dok masuk waiting list. Bukanlah aku nak lepas tangan terus suruh mak jaga sampai bebila. Dan ini dah timing cun la ni, Maryam dah lasak tup-tup nama dah naik kat taska. Cantik dah Allah atur. So boleh lah atuk dengan nenek rehat.

Tang duit, ustaz pesan bila bagi duit tu jangan cakap "mak, ini upah jaga sekian sekian" itu diumpamakan macam menggajikan depa. So aku selalu bagi cakap jela ni duit mak, ni duit abah. ada rezeki bulan ni. nak bagi banyak mana, kau kire la kalau orang hantar anak kat luar berapa, takkan mak kau jaga kau nak bagi lagi sikit. Dan, kalau mak pak kau tak jaga anak kau pun kan, dan kau nak bagi duit dekat diorang bulan-bulan pun kau kena sopan. Jaga air muka diorang, jangan simply bagi depan orang gaya macam kau boss bagi gaji bulan-bulan kat pekerja. Sebab hati orang tua ni, kang kita bagi tak kena gaya dia rasa macam dia mintak sedekah kat kita. Payah lah hati kalau dah terguris. Adab kena jaga.

Dan aku punya mak mertua, berhenti kerja sebab nak jaga cucu. Dulu masa Maryam dalam perut aku penah tanya dia, menyesal tak berhenti kerja sebab jaga cucu. Dia cakap tak langsung. Dia seronok. rezeki pun tak putus, walaupun gaji bulan-bulan dah takde. Tapi dia rasa tenang  je duduk rumah. Contoh nenek yang tak rasa dia diorang gajikan, dan tak pernah rasa anak dia anak derhaka. Sama-sama dah berpahala.

Apa yang penting hubungan kau dengan mak pak tula. Aku rasa sejak mak aku jaga anak aku, kitorang macam makin ngam. Hari-hari ada je mende nak whatsapp, nak update. Kang kalau jumpa pun ada je nak cerita. kita boleh rasa bonding tu makin kuat. Menggunakan cucu.

Berbalik semula pasal artikel dekat facebook tu, aku print screen semua tu dan tanya lagi mak.

Untuk ini, aku mengharap semua nenek yang sanggup jaga cucu dianugerahkan syurga teratas sekali. Salute 


1 comment:

Anonymous said...

Assalamualaikum... Kita sama nasib...