Thursday, February 4, 2016

2016

Bulan Januari 2016 adalah salah satu bulan paling mencabar dari segi kesihatan. Demam, sakit tekak sampai takde suara, batuk, selsema, muntah berak segala kena. Bermula dari krismas lagi tu, tapi on off la dia datang. Tak syok nya satu family pakat kena. Sabar jela dugaan macam ni. Auliya sampai kurus dah takde pejal-pejal daging berlemak dah. Raihan pun dok demam batuk lagi sampai sekarang. Reminder dari Allah la kot kan. Seksa jugak aku haritu. Tapi ade hikmah semua ni. Auliya demam rasanya berubah angin taska kot. Budak dah besar, dak kenal orang. menangis jugak sampai bengkak mata dia kena tinggal. Kita jadi mak bapak ni tekadkan hati jela. Doa hari-hari perangai anak semakin ok. Januari ni tak penuh langsung attendance dia. Dalam seminggu ada saje cuti. Sampai ada satu hari tu kami dah sampai office tapi terpaksa baik pasal temperature tetibe naik. Manja melepek dekat aku. Peliknya, dah sampai rumah terus active balik. Fuhh. Perangai mak kau sangat. Sekarang pun masih tak sihat, dah batuk dah dia. Adoi runsing betul hati. Selama ni jarang sakit tetibe kerap pulak. Ikutkan nak berhenti kerja jaga anak kat rumah bagi sihat dia. Entah la hai.

Semalam on the way balik kerja dari office. Macam biasa dah tengah malam, Raihan jemput. Simpati. Dengan badan panas drive tengah malam jemput isteri dekat office. Aku cakap terimas kasih, die balas terima kasih sebab sanggup kerja sampai malam. Pilu pulak hati. Terus datang fikiran esok masa year end closing macam mana? Masa tu bulan puasa sampai raya. Hari klimaks closing pun jatuh hari raya tapi dengarnya cuti raya pun as per dalam kalendar jela. Toksah mimpi nak apply cuti lah. Tapi tu bukan soalnya. Aku kisah dengan aku kena selalu balik malam. Sejak kita dah start hantar anak ke taska. Maka balik sharp 5.30 setiap hari, Raihan akan datang office sini pickup kami. Nanti masa year closing tu macam mana? Aku confirm paling awal pun lepas maghrib which is lepas buka puasa baru boleh balik. Dan rutin  tu berjalan untuk 2-3 minggu. Susah. Menangis aku fikir. Anak depan mata lagi, Raihan takkan nak korbankan malam terawikh dia kat surau, anak dalam perut lagi. Iye sekarang dah mengandung. Itu kejap lagi cerita. Esok dah bulan 6 ke 7, aku pun dah 6 ke 7 bulan. Ikut masa Auliya dulu, bulan tu selalu aku dah kuat sikit. Cuma letih lah hari-hari balik malam. Rumah jauh. Selalu bila mengandung Raihan berjemput berhantar datang kerja. Kebetulan anak pun dah hantar taska so kira sekali jalan la. Tulah aturan Allah. Cuma menjelang closing besar esok. Runsing hati aku. Tengah mencari lagi apa plan yang paling ngam masa tu.

Nak resign? ikutkan hati siapa taknak. Tapi ekonomi sekarang ni better hold kejap. Aku setkan dalam kepala position yang sekarang ni berapa ramai yang nak. Takkan nak buang gitu je. Sabar kejap. Anak pun nak 2. Fuhhh.

Setiap kali pun cerita sama je, penat kerja. Tapi sekarang dah makin besar skop dia. Tanggungjawab nak bertambah. Kaklong nak dapat adik, Ummi dengan Babah kena work very hard.

Sekian cerita sedih sebab hormon pembuka 2016. Lepas ni dah tak payah nak sedih sangat.

No comments: