Thursday, June 16, 2016

Mampu

Abah dah sedar yang waras sekarang. Haritu sedar tapi ada effect ubat tidur lagi. Lain macam angin dia. La ni ok dah. Aku selalu visit tengahari. Drive dengan mak pastu habis waktu melawat pukul 2 kita balik. Nanti petang pukul 4 lebih bawak mak dengan adik-adik pulak. Lepas tu balik. Sebab nak stay sana pun Auliya tak boleh naik. Duduk lobi? Big no from me. Semput aku. Balik masak. By the time nak buka aku semput jugak tapi dah boleh makan minum so ok la. Condition abah ok. Tapi dia dah terasa la sunyi dekat hospital, bulan puasa, nanti nak raya. Tiap kali kita nak balik je dia sedih-sedih nak menangis. Alahai. Tapi Alhamdulillah la semua dah ok. Harap-harap takde dah jadi moment gini. Amin. Tadi pi tengok dia sembang pasal apa jadi on the night tetibe collapse tu. Nurse yang on duty malam tu cerita ke dia, semangat la dia menyampaikannya semula. Koma. Tu la word nurse tu guna. Abah cakap tak ingat apa la. Tau-tau dah dekat seminggu gitu. Ok la. Aku pun tak mengharapkan perkara mistik berlaku. Haha 

Jadi camni, nampak hikmah berhenti kerja aritu. Jadi supir full time, balik masak untuk semua. Kalau aku kerja, aku tak rasa aku boleh tolong sampai macam ni. Sekarang 24 jam free nak bantu mak abah bebila dorang nak mintak tolong. Ramadhan kan? Fuhhh ikhlaskan hati. Walaupun sesak jugak kadang-kadang. Mana nak bawak perut, anak sorang depan mata lagi. Puasa lagi. Tapi sesak-sesak pun elok je semua. Mampu siapkan semua hal. Tuhan tolong. Kerja mampu siap pun dah macam anugerah. Ikut logik macam tak reti jugak. Game mental jela kena kuat. Dah habis 10 ramadhan. Alhamdulillah semua ok. Part dalam hati je pandai-pandai nego dengan Allah nanti. 

Rezeki. Buat pahala di bulan ramadhan. Dan sesungguh aku harapkan syawal yang bawak makna yang lebih dari tahun sebelum ni. 

No comments: