Friday, June 10, 2016

Privasi.

Harini 5 ramadhan kalau tak silap. Dan aku sampai lost track date dengan hari apa. Mati-mati ingat harini khamis. Otak kacau betul. Harini cuti masak. Boleh tepuk bahu sendiri sebab sibuk ulang alik hospital tapi hari-hari masak pasal tekak tak lalu nak makan luar. Parking rumah mak sekarang maka jumlah masakan berganda. Tapi aku kan komando, aku kerah adik-adik buat kerja sekali. Harini deoa semua pi buka hospital sana. Aku pandai-pandai la nanti.

Abah dalam good progress. Dos ubat tidur doktor dah kurangkan so dia dah respon dengan semua cakap-cakap keliling. Kaki bergerak, mata nak bukak tapi mamai kan. Alhamdulillah. Virus yang superimpose tibi tu aku belum dapat tau apa nama lagi. Tak pasti la doktor yang sengaja tak bagitau atau memang belum dapat result lagi. Bila mengadap doktor banyak sangat nak tanya pastu mesti ada soalan yang lupa. Tapi so far antibiotik yang dorang bagi respon dia positif. So hopefully itu yang betul la. Tengok abah respon pun dah memberi kelegaan. Walaupun wayar tiub masih berselirat. Positif. 

Aku je yang serabut. Ika kan. Tengah pregnant lagi aku cepat melenting. Cakap apa nak cakap. Agak semak dengan call dan whatsapp tanya macam-macam. Aku buat bodoh. Lantak pi. Semua ada group whatsapp. Whenever dapat news kita update sana. No news means no update. Kau tanya privately pun apa aku nak jawab. Hah see, mende orang bertanya khabar pun aku semak. Dan semestinya pesen melawat pastu pung pang bising pun dah selalu menyemakkan otak. Hormat privasi la. Bukan Abah sorang yang sakit dan tu bukan hospital bapak aku kau nak bising-bising. Serius weh adab melawat pesakit sangat kurang. Harini since abah dah boleh respon, ada few visitors yang tak link darah pun dengan kita. Tapi entah manusia mana yang snap gambar abah pastu dok hebah dalam group whatsapp mana-mana. Dah kecoh. Mak tak suka. Of course aku lagi tak suka. Kau cabul privasi keluarga dan pesakit. Siapa kau nak sukati buat macam tu. Hangin. So kita terima pelawat, perempuan. A group of 6. Mak tak kenal aku lagi la tak. Depa kata dari group sekolah-sekolah kawan kepada itu ini. Dan Abah ni langsung takde join any whatsapp group sekolah mana-mana. Maka manusia kepoh mana la punya kerja. Abah dah boleh respon, bila aku cakap tetamu sekian-sekian datang dia punye merengus kau toksah cakap. Kaki nak naik, mata terkebil-kebil, tangan semua naik. Haihh. Dia tak suka. Condition dia yang terlantar berselimut dengan badan sembab muka sembab masuk air, cucuk wayar sana sini, kau suka orang hadap kau macam tu? Logik sikit. 

Tulah, mak memang takkan bunyi. Maka nak kata aku derhaka dekat pakcik makcik sedara ke apa. Mende kena cakap. Privasi. Hormati. Tunggu lah, orang pun dalam care unit, bukan normal wad. Plus visitor boleh masuk 2 orang at one time. Kalau pesen berpuluh yang datang dah masa bila kami yang rapat nak beriye mengadap abah. Time limited, waktu melawat je yang boleh datang. 

Bila cakap gini rasa macam tak memuliakan tetamu. Entah. Tapi logik aku macam ni lah. Dan abah pun mesti tak suka aku sekat-sekat orang datang. Tapi serius kalau pesen kurang adab kau boleh buat apa. 

Kalau aku salah, aku salahkan hormon. Lol

No comments: