Thursday, November 24, 2016

Demam panas

Seminggu lepas badan aku dah rasa sesuatu dah. Ada hari yang aku mengelat jugak nak buat kerja. Tapi sehari tak buat esoknya berganda. Lagi letih. Start Rabu, Muhammad mula berperangai taknak diletak. Pangku bila nak susu je. Pastu mintak berdukung selalu. Kadang-kadang dah dukung pun nangis. Langsung 1 kerja tak boleh buat. Auliya sampai makan suap sendiri. Aduhai kesian. Tangan aku lemah longlai toksah cakap dukung Muhammad. Aku percaya berat dia dah 8kg masa ni. Last choice lari rumah mak la. Tumpang makan. Sambil-sambil mintak extra hand untuk kendong Muhammad. Tapi dekat rumah nenek elok pulak tidurnya. Cuma kena aku ada sebelah. Kalau tak bangun la dia. Takpelah. Sebab kat rumah mak. Takde kerja nak buat pun. Berterusan macam ni sampai Jumaat. Aku sampai bawak semua ayam sotong pergi rumah mak. Dah asyik makan situ je. Sabtu, Raihan dah ada so lapang sikit dekat rumah. Tapi condition rumah jangan cerita. Aku masih longlai nak mengemas. Setakat basuh kain dengan sapu gitu-gitu jela. Nak mengelap mengemas beriya memang belum lagi. Sabtu balik kampung ada kenduri. Ada masa Muhammad menangis taknak letak jugak. Dukung la kejap. Tu pun siapa yang datang dekat aku pas kan kejap mintak nyawa. Panas kenduri tahu jela. Selalu balik kampung aku la paling lama nak melepak, kali ni aku ajak balik dulu. Dah tak larat. Ahad, makan-makan rumah erma. Muhammad ok la jugak cuma still nak berpangku. Bila aku berdiri terasa sakit segala urat kaki. 


Balik rumah lepas mandi elok la dia tidur. Satu hal pasal budak-budak ni, dorang jenis tidur malam dengan lena. So aku redha sangat kalau siang dia ajak main ke apa. Asalkan waktu malam kami mak bapak pun tidur lena. 


Tapi nak dijadikan cerita malam Ahad tu, sesudah aku masak dan makan, aku pam kejap. Lepas tu dalam pukul 12 lebih aku nak tidur tapi tak boleh tidur. Satu badan sakit. Kejut Raihan mintak urut satu badan. Lama-lama tertidur la jugak. Tapi kejap-kejap bangun. Esoknya nak bangun subuh aku dah rasa sakit. Menangis jadinya pasal sakit semacam rasa. Raihan cuti. Takeover budak-budak. Masa susu je Muhammad dengan aku. Lepas tu dia yang jaga. Aku duduk bilik sorang sebab tak tahan kipas sejuk kat depan. Makan pun tak lalu. Sikit sangat jamah nasi. Petang hantar anak-anak rumah mak pastu aku pergi urut. Cik molah tukang urut tu cakap rehat la sikit. Masalah urat kata dia. Badan tak kuat lagi baru beranak tapi dah kerja berat. Gituu


Balik rumah mak, aku terus berselubung kesejukan. 3 lapis selimut comforter tu, stokin dengan sweater. Aku pakai tudung siap pasal telinga dengan pipi sejuk sangat. Perghh satu badan letih macam apa. Atas bawah rasa sakit. Apa jadi dekat anak-anak pun tak tau dah. Aku nak bangun tak larat. Keluar satu jari pun rasa sejuk teramat. Makan memang tak lalu la. Minum air pun rasa sejuk gile. Nangis pun tak larat. Fikir mati je. Kesiannye kat anak-anak. Lol


Abah cakap badan letih la ni. Dukung anak berat, buat kerja rumah lagi. Dia dok urut belikat. Lega la sikit tapi still sakit satu badan. Mampu minum milo je. Pastu telan panadol. Ada rasa kurang. Gagahla diri pam kejap pasal tak direct feeding lama dah. Nasib baik bila telan panadol memang ada kurang. Sebab aku cek suhu sebelum tu dah cecah 39.7. Kalau still tinggi aku syak denggi je sebab sakit-sakit urat sendi bagai. Tapi suhu drop Alhamdulillah. Nak bangun sendiri jela tak larat lagi. Duduk lama pun sakit badan. Kritikal betul. 


Harini Rabu, setelah 2 hari kesakitan kepala pun makin biol baring ke tak buat kerja. Aku tidaklah rajin sangat tapi dok terbaring tak buat apa memang letih kan. Sudahnya aku paksa gak diri kemas bilik tidur yang dah serupa stor dah. Sebab kalau tidur sini selalunye kitorang bersantai je depan tv dekat hall nun. Bilik tidur ni tak pernah diendahkan. Berpeluh, rasa sihat. Tapi letih ya amat. Longlai. Malam mintak abah urut tangan. Ada bengkak katanya tapi tak sakit kan so kunci nak masuk syurga la tu. Haha


Aku bersyukur la ada family dekat. Walaupun dulu rasa macam rugi beli rumah jauh kat ceruk konon takde value tapi bagus la dekat dengan family. Itu lagi berharga. Gituu. 


Esok nak balik rumah jadi tak tahu lah macam mana nak rehat dan tak buat kerja berat tu. Anak-anak sorg 8kilo sorang lagi 12kilo. Mengerjakan diorang pun dah paling berat. Haha. Semoga Allah ada selalu. Aku bukan merungut pasal anak sendiri kan. Tapi mungkin diri sendiri tak jaga diri tu pasal sakit. Kadang-kadang memang ada gaya aku berlebih sangat berjaga sampai 2pagi nak kemas rumah. Tengoklah macam mana kita control nanti. 


Sekian. Aku sebenarnya ada 3 draft post sepanjang seminggu lepas nak bagitahu aku letih tapi tak sempat habiskan. Tapi intro each draft berbunyi 


"Harini penat sangat..."

"Minggu ni tough sangat..."

"Aku nak cuti tapi tak boleh..."


Haha serius. Dah rangkumkan semua sekali. Sekian lagi sekali. 

No comments: