Friday, January 20, 2017

Harta

Aku nak tulis pasal anak. Harta aku. Lately ni selalu la aku dengan Raihan discuss financial planning kita. Tapi perbincangan sihat la. Update progress kerja dia macam mana. Ada naik gaji ke, bonus ke apa. Hahaha. So selalunya bila cerita pasal duit kepala jadi serabut sikit sebab banyak cabang duit tu nak pergi. Tapi masing-masing belajar sangat-sangat untuk redha. Pasal duit kalau tak betul cakap boleh gaduh teruk kang. 


Satu malam, Raihan dengan anak-anak tertidur depan tv. Bersepah gayanya. Aku tenung sorang-sorang. Alahai harta aku. Sayu betul hati. Tapi automatik rasa kaya. First time Allah bagi perasaan macam tu. Rasa itulah harta paling mahal paling berharga. Rasa sayang tak berbelah bagi tu yela memanh ada. Tapi ni lain. Aku pun tergerak buat solat sunat, beriye sujud menangis ucap syukur. Perghh perasaan tu membuak-buak dalam hati sekarang ni. Camtu lah. Macam nak sangat sesuatu lepas tu dapat lepas tu rasa syukur sangat melampau datang. Kebetulan sebab aku sorang kot tu yang beriye sujud. Janganlah hilang rasa ni. Sebab ni macam pemangkin jugak buat diri redha dan tawakal. 


Anak-anak makin behave. Kot. Haha. Auliya bulan ni macam dah reti ummi marah, kadang-kadang aku tertepuk jugak dia. Dia paham, itu maksudnya jangan buat jahat dah. Risau jugak aku tapi fikir yang baik-baik jela. Sebab respon dia lepas kena tepuk tu terus diam jadi sopan. Masa tu aku cepat-cepat peluk cakap sorry, ummi sayang kakak. Tengok gaya macam dengar kata la. Harap-harap lepas ni dengar kata terus takyah tepuk-tepuk dah. Auliya pun dah terer menyanyi. Choi sangat. Aku ajar abc 123 takde pulak dia mengikut. Tapi lagu kat tv laju je hafal. Step menari pun cepat tangkap. Seram jugak kan. 


Muhammad dah 4bulan. Dah reti meniarap seminggu sebelum 4 bulan tu kot. Power jugak sebab badan berat tapi pandai pusing. La ni suka nau tengok tv, suka bebel, suka diberdirikan. Fuhh. Allah bagi pasal aku pun kuat kann. Haha. 


Cumaa dorang ni sekarang suka tidur sekejap-sekejap pastu berganti-ganti. Kacau gak aku. Letih jadinya. Kadang tu sampai menggigil tak sempat makan. Start enjin kereta lari rumah nenek. Reti pulak dorang dok diam kadang tu. Entah sampai bila nak main lari-lari ntah. Hilang terus power mak. Haha


Lepas ni apa lagi perangai ntah. Harap tak mengarut sangat la. Aku risau gak aku hilang sabar aku tepuk lambung malampau kang.  

No comments: